Lotus’un ikonik Esprit modeli bu ay 50. yaşını kutluyor. İlk kez 1975 Paris Otomobil Fuarı’nda tanıtılan ve keskin, kama şeklindeki tasarımıyla bir döneme damga vuran bu efsanevi otomobil, şimdiye kadarki en özel yorumlarından birine kavuşuyor: Encor Series 1 adlı bir “restomod.” İşte detaylar.
Lotus’un Eski Beyinleri ve Süper Otomobil Uzmanları Birleşti
Bu özel doğum günü kutlaması, yalnızca hafif yapıyı ve yol tutuşunu ön planda tutan geleneksel Lotus ruhunu yaşatmakla kalmıyor, aynı zamanda geç modellerdeki güçlü V8 motoru modern teknoloji ve güvenilirlikle birleştiriyor.

Bu iddialı projeyi hayata geçiren şirket Encor, kadrosuyla dikkat çekiyor. Kurucu ortaklardan biri, eski Lotus İleri Performans Direktörü Simon Lane. Ekipte ayrıca çok sayıda eski Lotus çalışanı ile birlikte Pagani, Koenigsegg, Aston Martin ve Porsche gibi süper otomobil devlerinden transfer edilen uzmanlar bulunuyor. Encor, tabiri caizse, otomotiv dünyasının “Q-Birimi”ni kurmuş.
Encor, yeniden tasarladığı Esprit’ye “Series 1” adını verse de, ilginç bir gereksinimi var. Alıcıların kendi Series 4 Esprit modellerini (V8 motorlu son versiyonlar) bağışlamaları gerekiyor. Çünkü bu projenin temelini, o güçlü V8’i barındıran Series 4 şasisi oluşturacak. Bu şasinin üzerine, ilk Esprit’nin o göz alıcı, köşeli tasarımına sadık kalınarak tamamen karbon fiberden yapılmış yeni bir gövde yerleştirilecek.
Orijinal Esprit’ler, özellikle ilk yıllarda, hafiflikleri sayesinde mütevazı güçlerle bile yeterince hızlıydı. Ancak yıllar içinde turboşarjlı motorlar ve nihayetinde çift turbolu 3.5 litrelik V8 geldi. Encor, bu V8’i alıp tamamen elden geçiriyor ve sadece daha fazla güç sağlamakla kalmıyor, aynı zamanda Lotus sahiplerinin bazen şaka yollu söylediği “Lots of Trouble, Usually Serious” (Genellikle Ciddi, Çok Arıza) efsanesini tarihe gömerek güvenilirliği de artırıyor.
The Spy Who Loved Me ve For Your Eyes Only filmlerinde James Bond’un kullandığı Esprit, popüler kültür ikonu haline gelmişti. Encor, bu efsaneyi modern hız standartlarına uygun hale getirmeyi ve A noktasından B noktasına çekici çağırmadan gidebilen bir otomobil yaratmayı hedefliyor.
Ancak bu rüya gerçekliği ucuza gelmeyecek. Tıpkı Singer’ın Porsche 911 restomodları gibi, Encor da detaylara gösterilen özenin bedelini istiyor. Alıcıların, tedarik etmeleri gereken donör araca ek olarak 579.000 dolar gibi dudak uçuklatan bir meblağı gözden çıkarmaları gerekiyor.
En temiz Esprit modellerinin veya son V8 versiyonlarının bile bu fiyatın yaklaşık altıda birine alıcı bulduğu düşünülürse, bu ücret yüksek. Ancak Encor, yalnızca 50 adet üreteceği Series 1 ile ultra nadir bir eser yaratıyor.
Eğer garajınızda zaten bir Singer varsa, bu maliyet “makul” gelebilir. Ne olursa olsun, Lotus Esprit 50. yaş gününde, hem geçmişe saygı duruşunda bulunan hem de geleceğin performansını sunan muhteşem bir hediyeye kavuşmuş oldu.